tisdag 13 januari 2009

Livet idag

Jag tänkte börja denna blogg med att skriva lite om livet idag och hur min livssituation ser ut.

Jag läser en kurs på Härnösands folkhögskola som heter Social Grundkurs, är lite aktiv inom UNF, spelar bas på sinnesrogudstjänsterna som missionskyrkan annordnar här i stan, har två bröder som bor i Härnösand, en bror som bor i Gävle, jag har en halvbror som bor hos min far och hans fru utanför sundsvall och min mor bor i sundsvall. Min vänskapskrets är väldigt utsprid och av de vänner som står mig ärmast bor ingen i Härnösand.

Jag funderar på hur det kan komma sig att jag hamnade i Härnösand igen, när jag flyttade här ifrån för snart fyra år sedan så var jag övertygad om att jag inte skulle flytta tillbaka hit igen. Nu sitter jag här och skriver i mitt rum på Härnösands folkhögskola endå. Även om jag inte trivs i staden så är det ett av mina bästa beslut att börja studera på skolan, jag har träffat massa bra lärare som har gett mig många bra diskutioner kring personlig utveckling och dylikt. Jag är nöjd med mitt val att flytta till Härnösand även om det är en stad som jag inte kan tänka mig att bo i under en längre period.

Okej, lite tankar då.
Kan det vara så att vi alla är precis där vi ska vara vid precis rätt tidpunkt? Jag tror att det är så, jag har vid flera tillfällen träffat precis rätt person vid precis rätt tillfälle för att kunna ta mig vidare i mitt liv och få mig att växa som person. Hur kan det då komma sig att det ibland känns som om jag borde göra mera för mina medmänniskor och ge tillbaka mer av det som jag har fått ta del utav? Jag skulle vilja dela med mig av mina erfarenheter till fler människor och kunna ge tillbaka mer av det jag fått, jag vill se andra personer ta till sig mina erfarenheter och förstå hur dom kan använda sig av det i deras egna liv.
Självförtoende? Självkänsla? Vad är viktigast att ha för att leva ett rikt och vackert liv? Enligt mig så är det mycket viktigare att ha en stark självkänsla än att ha ett starkt självförtroende. Självförtoende var något som jag hade gott om förut, fast det gjorde inte att jag kände mig som en bra person. Faktum var att jag föraktade vem jag var och vad jag gjorde med mitt liv även fast jag hade ett stort självförtroende. Idag så har jag fått en stark självkänsla och mår mycket bättre, jag vet att jag duger precis som jag är och att det viktigaste i livet inte är att prestera utan att ge kärlek åt mina medmänniskor. Jag har upptäckt att om jag ger kärlek, tålamod, förståelse, hopp och tröst åt andra bara för att ge dom det så får jag tillbaka så mycket mer och mår fantastiskt bra i mig själv, om jag däremot ger för att jag ska få tillbaka så får jag mycket mindre tillbaka och känner mig inte alls lika nöjd med vem jag är och vad jag gör. För att jag ska må som bäst så krävs det att jag handlar på ett sätt som inte är styrt av min självcentrering och där jag sätter andra i fokus istället för mig själv och mitt mående.

Tack för idag!

Inga kommentarer: